Tuesday 16 February 2010

facebook melekakan? betul ke?

   aku kurang setuju dengan kenyataan proff dari UPM tu. bagi aku kenyataan tu dibuat secara rambang tanpa ade keperincian maklumat.
  dari mata aku, facebook tidak seharusnya di persalahkan secara menyeluruh. ini disebabkan implikasi networking itu sememangnya menyedia sedemikian. malah,pendapat aku pula rangkaian tersebut secara tidak langsung memberi infomarsi. ilmu pengetahuan dan kemudahan sambungan rakan berikutan web itu berpengaruh besar dan di minati ramai.
  Yang harus dipersalahkan dalam hal ini, ialah sikap individu itu sendiri, dimana mereka terlalu leka dengan terjebak atau terlalu taksub dengan melayari permainan virtual yang disediakanyang rata rata tidak memberi keuntungan atau faedah, sebaliknya membuang masa.Contoh  yang diambil,sebilangan rakan rakan aku sanggup bersengkang mata semata mata untuk melihat hasil tanaman virtual mereka. sanggup melepaskan semua kerja disebabkan impilikasi virtual tersebut. Hal ini memang aku setuju, bahawa individu tersebut leka dek sebab perbuatan mereka sendiri
   Cuba kita bayangkan, jika tiada networking didalam dunia ni. contoh zaman 80-an,masyarakat malaysia umumnya, masih juga leka dengan networking mereka secara manual.seperti menempel kat warung warung(web) menonton t.v(info) berborak(chatting) bermain dam haji(game). kan juga melekakan ini kita panggil facetembookk.
   sebenarnya jika individu yang bijak membuat pilihan, Bijak mencari peluang di rangkaian  dinetworking tersebut. Ia boleh menghasilkan satu pekerjaan yang menguntungkan, satu contoh yang diambil, Rakan sekolah ku yang menganjurkan satu re-union untuk sekolah,hanya bermodalkan Facebook dan contact sambung rakan, beliau berupaya menjayakan re-union dan membawa hasil  begitu lumayan sekali, dengan begitu mudah,




detective conan: aku teringin nak jadi macam die,hanya kumpul kan rakan sekolah dalam 50-60 orang, buat re-union, cari port baik, charge extra 5-10 hengget... normally ramai yang datang nak show off kapel diorang. kan untung tu...kalau 100 orang didarab ngan 5 henget je  extra charge, diorang bukan tahu pun.. bak kate kawan aku tu. masyukkkkkkkkkkkkk keje mudah gilaaaaaaaaaaa

No comments:

Post a Comment