Monday 22 February 2010

korang sedar atau tidak bahawa malaysia sekarang ni

    mengalami cuaca panas. Kenapa ya akhir-akhir ini perubahan cuaca tidak menentu sering terjadi, terutama bagi masyarakat yang dibandar kuala lumpur.apa ntah  lagi kalau di utara tanah air pasti lebih panas. Pagi hingga siang, matahari bersinar terik,
  di sini aku sertakan beberapa cara atau Tips yang dapat korang boleh lakukan lakukan agar tetap sejuk di saat udara sangat panas, dengan :
-Pertama
yang dilakukan, minumlah air putih secara normal minimal 6-8 atau lebih untuk menghindar dari hidrasi akibat terik matahari.
kedua
Ketika cuaca terik maka disarankan supaya berada ditempat yang teduh agar menghindari bahang matahari secara langsung. Bila memungkinkan carilah ruangan teduh berudara kemudian take a break
ketiga
Rencanakan kegiatan luar dengan baik tentu akan membantu. Jika memungkinkan diusahakan ber-agenda pada  waktu pagi hari kerana cuaca saat itu relatif sejuk.
keempat
Hal terpenting, berikan waktu bagi tubuh beristirehat dan bertenang. Panas udara tentu akan menggangu metabolisme tubuh. Biarkan tubuh beradaptasi secara cepat terhadap perubahan cuaca. Untuk itu, cuba beri waktu secukupnya bagi tubuh untuk istirehat sejenak.
kelima
Jangan lupa makan makanan yang ringan dan hindari makanan berat. makanan ringan akan membantu tubuh mencerna makanan dengan baik.Hindari makanan berlemak tinggi kerana disaat panas matahari tubuh akan mengalami pemanasan.
keenam
Kenakan pakaian dengan warna terang atau putih, hal ini tentu membantu memantulkan cahaya matahari. Kemudian pakailah payung atau topi guna menghindari sentuhan langsung cahaya matahari dengan kulit kepala. amat disaran kan, Kerana  terik matahari biasanya akan mengakibatkan rasa pening dan letih seta lesu pada tubuh..



detective conan ;yang masih dalam percintaan suruh pasangan anda senyum selalu, berikutan senyuman pasangan anda akan menyebabkan perasaan sejuk timbul didalam jiwa mengakibatkan terik matahari tidak terasa walau pun di kala tengahari( yang ketujuh ni ntah betul atau tidak, aku kurang pasti, korang test dulu, kalau betul kasi tau sama aku.)

No comments:

Post a Comment