Tuesday, 23 February 2010

Orang melayu dikatakan BEBAL bila...

I enjoy driving dikala morning and evening in the festive season kolumpo kat sebegini.tidak helter skelter to go and return from work, not strong oil expenses, toll not difficult to use, mood because I am mad hepy presure kene ngan jam.tapi traffic matters membosan kan.bos I have come early like me, but next week? patience I tested again, hadap aje la ....
 hahahaha....ini adalah percubaan aku kat penterjamahan ayat dalam bentuk bahasa ingerris kat google, ngeri bile aku bace balik. so jangan ada diantara pembaca kata aku bebal pulak nanti. sebab.....
gelaran itu diberikan Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan, Datuk Dr Hassan Ahmad terhadap pemimpin Melayu dan orang Melayu yang meminggirkan bahasa sendiri.Sebagai orang paling lantang menyuarakan pandangannya, Hassan menggunakan istilah bebal terhadap pemimpin Melayu dan orang Melayu yang meminggirkan bahasa sendiri.
“Bahasa Melayu tidak seharusnya bergelut dalam usaha untuk memartabat, memperkasa atau memperjuangkannya ketika ini kerana ia sudah termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1968, Akta Pelajaran 1961 dan Akta Pelajaran 1996
 Tapi tidak dari pandangan mata kasar aku,  aku pula berbeza,  masyarakat Melayu bukan meminggirkan bahasa Ibunda mereka, akan tetapi desakan globalisasi menyebabkan hal ini berlaku, contoh  macam aku yang kekurangan pengetahuan tentang pengunaan bahasa lain contohnya bahasa ingerris, aku terasa tersisih  bila para penjawat ditempat kerja aku berkomunikasi dalam bahasa international dimana aku masih lagi merangkak untuk memahami atau berkomunikasi dengan mereka,peluang untuk kenaikan pangkat tipis .lebih lebih lagi pekerja swasta macam aku. Mungkin juga berlaku pada para pemimipin Melayu dan orang Melayu... mungkin? ye... mungkin !!!!,tengok  JUGAK la apa majlis diorang masuk!!!



detective conan;yelah bak kata pepatah melayu, bila masuk kandang rimau, rimau mengaum, kite kene la mengaum sekali, bile masuk kandang kambing, KAMBING TAK MANDI, KORANG JANGAN PULA TAK MANDI... fikirkan pepatah aku  tu ,kenapa dan mengapa?

2 comments:

  1. terasa gua..walaupun gua suka tulih and ckap omputeh..tak bermakna wa lupa mother tounge language wa

    ReplyDelete
  2. yep.. tapi bukan aku yang membuat kenyataan tu, aku cuma bidas je, tak semesti bila masyarakat melayu berbahasa inggeris mereka lupa akan bahasa ibunda mereka sendiri

    ReplyDelete